Film: Două lozuri (2016)

Imagini
Actori: Alexandru Papadopol, Dragoș Bucur, Dorian Boguță

Director: Paul Negoescu
Writers: I. L. Caragiale (short story), Paul Negoescu (screenplay)
IMDB rating: 8.3

Comedia românească Două lozuri are în centrul atenţiei trei bărbaţi de caractere diferite, prieteni foarte buni, care pornesc într-o aventură pentru recuperarea unui bilet câştigător la loto. Dinel (Dorian Boguţă) lucrează la un atelier auto şi are nevoie de bani pentru a-şi readuce soţia în ţară, Sile (Dragoş Bucur) e şomer şi Pompiliu (Alexandru Papadopol) are o slujbă în cadrul primăriei, fiind şi cel mai stabil din punct de vedere financiar din grup.
Evenimentul care le disturbă rutina zilnică este pierderea unui bilet câştigător la loto, în valoare de şase milioane de euro, aşa că cei trei pornesc în căutarea acestuia odată ce Dinel îl pusese în borsetă, iar borseta i-a fost furată.
Aceşti trei bărbaţi disperaţi să revendice marele premiu cât mai repede, încep să caute făptaşii. Întreabă la fiecare apartament din blocul lui Dinel dacă nu cumva au fost pe acolo „doi bărbaţi, unul înalt cu accent de moldovean şi altul mai scund şi mai periculos”. În acest moment al filmului, oamenii care le deschid uşa sunt de diferite feluri: întâi le deschide o doamnă bătrână care întreabă dacă nu sunt băieţii de la cablu, apoi un copil, apoi ajung la nişte aşa-zise ghicitori care îi seacă de alţi bani. În final, ajung la uşa unor prostituate care îi recunosc pe cei descrişi.
Mergând dintr-un loc în altul, cei trei crai de la răsărit pornesc spre Bucureşti în Dacia lui Dinel, cu puţini bani şi fără să ştie sigur cum ajung unde trebuie. Când găsesc locuinţa unuia dintre hoţi, intră în casă şi găsesc într-un final borseta, însă fără bilet, chiar şi hoţii fiind miraţi de cât de neatent e Dinel, spunând mereu „Bă, da prost eşti!”
La baza filmului stă nuvela lui Caragiale, Două loturi, însă Negoescu o adaptează în aşa fel încât întâmplările să fie tipice perioadei noastre, mai exact anului 2016: hainele personajelor, limbajul, tehnologia, referirile la alte personalităţi actuale sau emisiuni de televiziune, ba chiar şi comportamentul oamenilor din jurul protagoniştilor.
Lungmetrajul de aproximativ nouăzeci de minute surprinde foarte bine mai multe tipologii de oameni: familistul (Dinel), şmecherul cartierului (Sile), omul muncitor şi grijuliu (Pompiliu), aşa-zişii „smardoi” de care se teme toată lumea, oamenii naivi ca fata care făcea autostopul, obsedaţii ca prietenul acesteia, chiar şi locatarii care mai de care ai unui simplu bloc dintr-un orăşel nu foarte prosper, după cum se poate vedea pe parcursul filmului. Consider că Paul Negoescu reuşeşte să reprezinte neatenţia şi nepăsarea românilor prin intermediul acestor personaje, visul de a ajunge bogat peste noapte şi chiar şi prietenia puterincă ce se poate observa între Dinel, Sile şi Pompiliu.